POIS-syndrooma – Siemensyöksyn jälkeiset sairauden oireet miehillä

Vuonna 2002 kuvattiin ensimmäisen kerran oireyhtymä, jossa miehelle ilmaantuu siemensyöksyn jälkeen runsaasti sairauden oireita, jotka voivat kestää 2-7 päivää. Oireyhtymän englanninkielinen nimi on post-orgasmic illness syndrome (POIS). Tila on harvinainen ja sen syytä ei varmasti tunneta. Myöskään varmasti tehoavaa hoitoa ei ole.

POIS-oireyhtymässä ilmenevät oireet ovat niin haittaavia, että miehet välttelevät seksiä ja siemensyöksyä. Oireita ovatesimerkiksi äärimmäinen väsymys, keskittymiskyvyn heikkeneminen, ärtyisyys, mielialan vaihtelu, kuume, hikoilu, päänsärky, näköhäiriöt, flunssan kaltaiset oireet, suun kuivuminen, lihasheikkous ja lihaskipu.

Oireet alkavat sekunneissa, minuuteissa tai tunneissa siemensyöksyn jälkeen, suurimmalla osalla 30 minuutin sisällä. Siemensyöksyn syntytavalla ei ole merkitystä. Se voi liittyä yhdyntään, masturbaatioon tai tahattomaan yölliseen siemensyöksyyn. Oireet liittyvät nimenomaan siemensyöksyyn, ei orgasmiin.

POIS-oireyhtymän oireet ilmenevä aina tai melkein aina siemensyöksyn jälkeen. Noin puolella potilaista POIS-oireyhtymä on ollut ensimmäisestä siemensyöksystä alkaen, ja toisella puolella oireet alkavat myöhäisemmässä aikuisiässä. Tämän perusteella oireyhtymä jaetaan primaariin ja sekundaariseen alatyyppiin. Oireet kestävät 2-7 päivää ja ne menevät sitten ohi itsestään. Oireyhtymällä on todettu olevan yhteyksiä ennenaikaiseen siemensyöksyyn; suurimmalla osalla POIS-potilaista on myös ennenaikainen siemensyöksy.

POIS-oireyhtymä on harvinainen. Sen esiintyvyyttä ei tunneta. Kirjallisuudessa on raportoitu noin 50 tapausta. On selvää, että POIS on alidiagnosoitu, koska lääkäri harvemmin osaa yhdistää oireyhtymässä esiintyvät varsin yleiset oireet siemensyöksyyn. Koska oireet häviävät viimeistää viikossa, kyseessä ajatellaan olleen esimerkiksi tavallinen flunssa.

Oireyhtymän syytä ei varmasti tunneta. Lääkkeinä on kokeiltu antihistamiineja, SSRI-lääkkeitä ja rauhoittavia benzodiatsepiineja ilman mainittavaa apua. POIS-oireyhtymän syntymekanismina on melko todennäköisesti autoimmuunivälitteinen elimistön reaktio. Tässä tilassa mies herkistyy omalle siemennesteelleen ja oireet olisivat siten seurausta siitä. Miehelle ilmaantuu siis tulehduksellinen allerginen reaktio siemennesteelle. Tätä ajatusta tukee se, että 88%:lla potilaista todetaan positiivinen ihoreaktio prick-testissä omalle siemennesteelle. Siedätyshoidolla on myös saatu lupaavia tuloksia. Yliherkkyys liittyy nimenomaan eturauhasen erittämään siemennesteeseen, ei siittiöihin. Siemenjohtimien katkaisu ei nimittäin vaikuta oireisiin.

Dosentti Juhana Pihan kommentti

POIS-oireyhtymä on harvinainen, mutta potilaan ja parisuhteen kannalta hyvin rasittava ja krooninen tila. Sen yleisyyttä ei tiedetä, koska tämän kaltaisesta oireesta potilaat harvemmin puhuvat lääkärille ja vielä harvemmin lääkäri osaa yhdistää oireet siemensyöksyyn. Kun POIS-oireyhtymästä saadaan lisätietoa, kyetään todennäköisesti tulevaisuudessa kehittämään myös tehoava hoitomenetelmä. Internet tarjoaa yhden keinon antaa ja kerätä tietoa oireyhtymästä. Tämänkaltainen informaatiota antava sivusto on jo olemassa englanninkielisenä www.poiscenter.com.

Lähde

Nguyen H ym.  Post-Orgsmic Illness Syndrome. A Review. Sex Med Rev 2017 (painossa)