Lantionpohjanlihakset ja seksi


Lantionpohjanlihaksilla on tärkeä merkitys terveydelle. Lantionpohjanlihakset sijaitsevat nimensä mukaisesti lantion seudulla emättimen ja virtsarakon ympärillä.


Vahvat lantionpohjanlihakset ehkäisevät virtsankarkailua, auttavat ryhdin ylläpitämisessä, avustavat synnytyksessä ja nopeuttavat siitä palautumista. Lisäksi ne ovat tärkeitä lihaksia seksuaaliterveyden kannalta. Lantionpohjanlihakset lisäävät intiimialueiden verenkiertoa ja tuntoherkkyyttä. Ne vaikuttavat muun muassa siihen, kuinka tyydyttävää seksi on. Orgasmin aikana lantionpohja supistelee, ja mitä paremmassa kunnossa lihakset tällä alueella ovat, sitä voimakkaampana orgasmin voi tuntea.


Jos seksi ei tunnu hyvältä tai kärsit virtsankarkailusta, kannattaa harkita lantionpohjanlihasten vahvistamista. Kuka tahansa voi pienellä vaivalla treenata lantionpohjansa kuntoon!


Nyrkkisääntö on, että keskivartalossa pitäisi aina olla hyvä tuki, jotta vartalon ryhti pysyisi suorana. Tämä tarkoittaa vatsa- ja selkälihasten sekä lantionpohjanlihasten aktivoimista. Tavoite on, että lantionpohja on mukana ryhdin ylläpidossa aina, kun istut, seisot, kävelet, treenaat tai teet mitä tahansa muuta kuin nukut. Näin lantionpohja saa tehokasta treeniä ilman eristettyjä harjoitteita, kuin muun puuhailun sivutuotteena. Lisäksi lantionpohjaa kannattaa treenata varsinaisilla lihasharjoitteilla muutaman kerran viikossa.


Personal trainer pystyy auttamaan alkuun lantionpohjanlihasten etsinnässä ja harjoittamisessa. Lantionpohjanlihakset vahvistuvat liikunnalla ja kohdistetulla keskivartalojumpalla. Erityisesti keskivartalon lihaksiin keskittyvä harjoitusmuoto pilates on äärimmäisen hyvä lantionpohjanlihasten harjoittaja. Kun kunto muutenkin liikunnan avulla kohenee, seksielämä maistuu mahtavalta – jaksat pitempään ja tuntoherkkyys kasvaa. Hyväkuntoinen tuntee oman kehonsa paremmin ja tietää, mikä tuntuu hyvältä.


Lantionpohjanlihasten omaan, eristettyyn jumppaan voi kokeilla apteekeissa myytäviä keiloja tai kuulia. Jos lantionpohjasta johtuvat ongelmat ovat erittäin häiritseviä, kannattaa pyytää apua fysioterapeutilta.


Jos oman terveyden ja lantionpohjanlihasten ylläpito on sinulle tärkeää ja tarvitset apua harjoittamisessa, kysy tarjousta. Autan sinut mielelläni alkuun!


Minerva Piha

TYA Personal trainer

virtaustreeni.fi

minerva@virtaustreeni.fi


Tee sivusta PDF Tulosta
Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä