Testosteronihoito - testosteronin lähtötason vaikutus hoidon tehoon

Reyes-Vallejo L, Lazarou S, Morgentaler A. Subjective sexual response to testosterone replacement therapy based on initila serum levels of total testosterone. J Sex Med 2007;4:1757-62

Tutkimuksessa selvitettiin sitä, miten testosteronihoito tehoaa seksuaaliseen halukkuuteen, erektiokykyyn ja orgasmiin miehillä, joilla on eri vakavuusasteinen testosteronivaje. Mukana oli 211 miestä iältään 30-79 vuotta (keskimäärin 55 vuotta). Kaikilla potilailla oli testosteronivajeen oireita. Potilailla oli myös erilaisia taustasairauksia, eniten korkeaa kolesterolia (31%), verenpainetautia (30%) ja diabetesta (10%).

Miehet jaettiin kolmeen ryhmään kokonaistestosteronitason perusteella: Ryhmä I: 0-6.9 nmol/l (alhainen), ryhmä II: 7-10.4 nmol/l (alentunut) ja ryhmä III > 10.4 nmol/l (matala normaali). 65% sai hoidoksi testosteronigeeliä, 31% lihakseen pistettävää ja 4% muulla tavalla. Hoidon kesto oli keskimäärin 9 kuukautta.

Parantunutta seksuaalista halukkuutta raportoi ryhmän I potilaista 62%, ryhmän II potilaista 97% ja ryhmän III potilaista 30%. Erektiokyky parani vastaavasti 46%:lla, 45%:lla ja 74%:lla. Orgasmikyky parani vastaavissa ryhmissä 42%:lla, 77%:lla ja 75%:lla. Tutkimuksen lopulla testosteronihoitoa jatkoi 73%, 58% ja 59%.

Tutkimuksen perusteella seksuaalihäiriöiden oireet lievenevät merkittävästi potilailla, joilla on testosteronivajeen oireita. Erityisen merkittävä löydös on se, että huomattavaa paranemista tapahtui myös potilailla, joilla on ns. ”matala normaali” testosteroni (tässä ryhmä III, kokonaistestosteroni >10.4 nmol/l). Tämä voi liittyä siihen, että näillä potilailla on alentunut vapaa testosteroni, vaikka kokonaistestosteroni on vielä kohtalainen.

Referoijan, dosentti Juhana Pihan kommentti: Tutkimus vahvistaa oman kliinisen havaintoni, että erittäin monet miehet, joilla testosteronitaso on viitearvojen alapäässä, (mutta ei vielä viiterajojen ulkopuolella) hyötyvät selkeästi testosteronihoidosta. Usein testosteronin viitearvojen alaraja on 8-9 nmol/l vaiheilla. Tällaiset arvot ovat jo selvästi matalia ja vaativat hoitoa. Euroopan Urologiyhdistyksenkin suosituksen (2005) mukaan testosteronihoitoa kannattaa kokeilla, jos arvo on <12 nmol/l ja potilaalla on oireita. Itse olen havainnut, että joskus nuoremmilla miehillä kannattaa kokeilla hoitoa jos testosteroni on <15 nmol/l ja hänellä on selvät ja tyypilliset testosteronivajeen oireet.